In Nederland zijn veteranenverenigingen zeer actief, in Noord-Holland maar zeker ook hier in Alkmaar. In het Biermuseum komen onze veteranen maandelijks bij elkaar en zijn aanwezig bij diverse activiteiten. Zoals de 4 mei herdenking en laatst nog bij de herdenking van de slag om Rustenburg in Stompetoren.  

Veel van deze verenigingen hebben een eigen plek met een bankje, een herdenkingsplaatje en een vlaggenmast om veteranen te herdenken en te eren. Het zogeheten ‘witte anjer perkje’.

Op 7 mei 2021 heeft onze toenmalige burgemeester Emile Roemer met de voorzitter van de veteranenvereniging in Alkmaar het Bram Daalder hofje geopend als eerbetoon aan deze verzetsheld uit Alkmaar. Ook de veteranen in Alkmaar kregen een klein stukje groen in dit hofje.

Deze plek is helaas verloederd. Dit doet geen recht aan onze veteranen. Daarnaast ligt deze plek op een niet toegankelijk punt.

Wij hebben in de commissie ruimte van 12 november aan het college de vraag gesteld of er een andere plek beschikbaar is.  

Het zou toch fijn zijn voor onze Alkmaarse veteranen dat zij een zichtbare en goed verzorgde plek krijgen in Alkmaar.

Een herdenkingsplek in het zicht van bijvoorbeeld het Alkmaars Kanaal met een kunstwerk, een bankje, een plaatje en een vlaggenmast.

De wethouder was hier positief over. Allereerst wordt het huidige ‘witte anjer perkje’ opgeknapt en er wordt gekeken of een veteranenplantsoen ingepast kan worden in de ontwikkelkaders van de kanaalparkzone. Wij zijn hier erg content mee!

Voor ons ligt een sluitende begroting voor 2025. De SeniorenPartij Alkmaar is blij dat dit gelukt is in een voor de gemeente moeilijke financiële tijd. Het college is erin geslaagd om met behoud van de doelstellingen uit het coalitieakkoord te komen tot een sluitende begroting.

Geen eenvoudige opgave zeker niet voor de komende jaren.

De gemeente Alkmaar blijft groeien. Om een aantrekkelijke gemeente te zijn en te blijven vraagt dit om investeringen. Voor infrastructuur, openbare ruimte, sport en cultuur voor jong en oud, waarbij iedereen zoveel als mogelijk mee moet kunnen doen. Zodat Alkmaar een prima plek blijft om te wonen, te werken en te recreëren.

Hiervoor heeft Alkmaar een investeringsbedrag van zo’n 53 miljoen beschikbaar. Noodzakelijke voorzieningen kunnen in de toekomst onder druk komen te staan. Dat zal maatschappelijke consequenties hebben. Op dit vlak is er dus samenwerking nodig in onze Raad. Daartoe roep ik u allen dus op.

Woningbouw heeft absolute prioriteit. Helaas bezit de gemeente maar weinig grond waarop deze zo broodnodige woningen gerealiseerd kunnen worden. Het coalitieprogramma is hierin buitengewoon helder. We zorgen voor de voorwaarden waaronder betaalbare woningen kunnen worden gerealiseerd en we zien de afgelopen maanden verschillende projecten ter besluitvorming voorbij komen. Bijv. het Jaagpad, Leko, De Staalmeesters. Dat geeft ons vertrouwen waarbij we nogmaals de aandacht willen vestigen op doorstroming in de huizenmarkt. De senior die van een grotere woning naar een kleinere woning wil verhuizen maar daar niet of nauwelijks in slaagt als gevolg van niet beschikbare woningen of de enorme verschillen in huurprijzen. Eerder had de SeniorenPartij Alkmaar al aandacht gevraagd om mee te denken in oplossingen om deze zogeheten ‘verhuisboete’ te voorkomen. (huurprijs verschil bij kleiner wonen)

Bij alle ontwikkelingen blijft het van belang dat we er goed kunnen komen. Een goede bereikbaarheid en veilig op weg zijn is van grote betekenis. Met de auto, de fiets of het openbaar vervoer. De verschraling en de stijgende kosten van het busvervoer in Alkmaar vinden wij echt een groot probleem. Op deze manier wordt het steeds moeilijker om het sociale leven overeind te houden want niet iedereen kan gebruik maken van de fiets of een auto.

Bij verdere ontwikkeling van nieuwe woon/werkgebieden is ontsluiting voor de diverse verkeersdeelnemers van essentieel belang. Een nieuwe wijk als bedrijventerrein Oudorp is daarvan een voorbeeld. Veel nieuwe bewoners en nog steeds een hoge uitgaande forensenstroom naar buiten onze gemeente. Daar is de fiets/scooter geen alternatief.

Seniorenagenda

Citaat: “Het leven van ieder mens wordt al eeuwen beschouwd vanuit de overweging of die nog een waardevolle bijdrage kan leveren/levert, dan wel meer een blok aan het been van de maatschappij is. Waarbij de focus is gaan liggen op de financiële waarde in plaats van op de menselijke waarde.

Gelukkig zijn er echter genoeg initiatieven die ouderen weer betrekken en hun toegevoegde waarde zien. Want leeftijd bepaalt niet of je waardevol bent voor een samenleving, wat je verdient voor de staat ook niet, wel of jij je hart op de goede plek hebt zitten en bijdraagt aan de verbinding.

Wij begrijpen dat de enorme tekorten in de zorg en begroting, de toenemende vergrijzing en de toenemende inflatie en onrust op het wereldtoneel, ervoor zorgt dat men neigt naar noodgrepen. Maar inspelen op tekorten en angst waarbij men het moreel kompas compleet uit het oog verliest heeft nog nooit een samenleving gediend. Het leidt enkel tot verder verval en lange termijn problematiek.

Natuurlijk is dit altijd een filosofisch vraagstuk waarop het juiste antwoord lastig te geven is. Maar laten we de geschiedenis niet herhalen en de toekomst daadwerkelijk rooskleuriger maken door ons niet te laten verleiden door kortdurend gewin. Het ware goud zit namelijk in ons, en niet in het systeem. Laten we dus daarin investeren”.

Neem de Seniorenagenda; voor ons een voorbeeld hoe je de stem van een groep mensen hoort en er ook nog wat mee doet. Een seniorenagenda met duidelijke doelstellingen, met een tijdpad. Met als motto niet over senioren maar met senioren. De oprichting van het seniorenpanel is een doel dat is opgenomen. Prettig ouder worden en vitaal blijven. In de Seniorenagenda staat ook wat we al doen en wat beter kan.

Op onderdelen zijn er resultaten te zien:

1. Het instellen van een seniorenpanel, waarvoor grote belangstelling was

2. Een afgerond woononderzoek Companen, samen met Vonk. Vraag: wanneer worden deze resultaten besproken in de commissie?

3. De start van vitaliteitsmarkten. Vraag: hoe staat het ermee, hoeveel zijn het er tot nu? En wat zijn de reacties?

4. Het inzetten van Iza/Gala gelden voor langere termijn. Vraag: Van de effecten hiervan willen wij graag een memo zien ter bespreking in de commissie

Wij lazen in de krant: Jaarlijks bijna honderd doden bij valpartijen op straat. Ondanks de ernst van deze ongevallen worden ze vaak niet als verkeersongelukken geregistreerd omdat er geen andere weggebruikers bij betrokken zijn. We spreken dan van vergeten verkeersslachtoffers. Iedereen moet veilig door de stad kunnen lopen. Daarom moeten we alle stoepen en wegen elke twee jaar inspecteren en maandelijks steekproeven nemen hoe de openbare ruimte erbij ligt. Er moet geld vrijgemaakt worden om alle stoepen en wegen die in slechte staat zijn op te knappen. Daar horen de raad en het college voor te zorgen, voor een veilige stad. Niet alleen maar aandacht voor meer camera toezicht maar juist ook voor onderhoud aan openbare ruimte.

Vraag aan de portefeuillehouder:

A Kunt u ons een overzicht geven van de stand van zaken van het wegdek (dus stoepen en wegen) in Alkmaar, dus van de binnenstad, de wijken en de dorpen? Wij krijgen hiervan graag een memo. Want voorlichting over valpreventie alleen is niet voldoende.

We zien ook mensen buiten de samenleving vallen. Door verschillende oorzaken komen zij op straat te staan en zijn dan aangewezen op onze hulp. We hebben in Alkmaar een dag- en nachtopvang, allerlei andere vormen van hulp maar het lijkt er soms op dat het – ondanks alle maatregelen en acties tot nu – niet of nauwelijks oplossingen biedt. We moeten opboksen tegen de opvattingen dat een ieder moet worden geholpen, al dan niet gericht op een zelfstandig bestaan, zonder of met zo min mogelijk overheidsbemoeienis maar dat is niet voor iedereen mogelijk. Wij zijn benieuwd naar de inventarisatie van de werkelijke omvang van dak- en thuislozen. Wij horen alarmerende berichten dat mensen met een indicatie niet geholpen kunnen worden omdat er capaciteitsgebrek zowel in panden als handen ontbreekt.

Vragen aan de portefeuillehouder:

A Hoe ver staat het met de inventarisatie van dak- en thuislozen en wanneer kunnen wij de resultaten daarvan bespreken?

B Wat is de stand van zaken rond het realiseren van diverse woonvoorzieningen te denken valt aan bijv. Fentura (Omval)

C Hoe staat u tegenover een project zoals Skaeve Huse? Is dit in Alkmaar te realiseren? Skaeve Huse is een speciale woonvorm van kleine woningen voor mensen die niet goed in een gewone woonomgeving passen. Ze veroorzaken daar vaak door hun persoonlijke problemen voor overlast. Ze wonen dan zelfstandig maar krijgen dagelijkse hulp van een sociaal werker of zorgverlener. In meerdere gemeenten is dit al succesvol gebleken. Graag een reflectie hierop. De SeniorenPartij Alkmaar overweegt om samen met het CDA op korte termijn een motie in te dienen rondom Skaeve Huse.

De SeniorenPartij Alkmaar merkt en ziet de nare gevolgen van de werking van de AVG. Regelmatig lezen we in het nieuws dat er door deze privacyregels niet goed tussen partijen samengewerkt kan worden met alle gevolgen van dien. Net nog in de krant gelezen met als uitkomst weer een vrouw overleden door stalking en bedreiging van een ex. Met als kop in de krant: de gemeente wist ervan.

De belastingdienst weet alles van ons, onze gegevens liggen regelmatig op straat door hackers of worden doorverkocht maar als wij een bloemetje wil sturen naar een zieke collega krijgen we niet een adres of telefoonnummer. Samenwerken zonder elkaar te kunnen bereiken? Dat gaat niet goed. Laten we hier eens kritisch naar kijken met zijn allen.

In de inleiding zei ik het al, het is niet eenvoudig met behoud van de doelstellingen uit het coalitieakkoord te komen met een sluitende begroting. Uitgangspunt is voorzieningen tegen een normale prijs, investeringen zoals eerder genoemd blijven overeind en het lastenniveau blijft laag. Voor ons zijn dat wezenlijke kernpunten en we zijn blij dat terug te zien in de voorliggende begroting. We weten dat er bij ongewijzigd rijksbeleid moeilijke tijden aankomen. En dat de inwoners de gevolgen hiervan gaan merken.

Vragen aan de portefeuillehouder:

A Kunt u aangeven op welke beleidsterreinen een financiële heroriëntatie zal moeten plaatsvinden?

B Welke actie is er tot nu toe door de wethouder financiën, al dan niet in samenspraak met andere wethouders, richting het Rijk en/of de VNG ondernomen?

V

Uit de stukken hebben we begrepen dat we na deze begrotingsbehandeling het college de discussie samen met de gemeenteraad zal starten om het hoofd te kunnen bieden aan de toekomstige financiële positie en dus gevolgen voor onze inwoners.

Dat er keuzes gemaakt moeten worden staat voor de SeniorenPartij Alkmaar wel vast. Wij zullen hierbij onze verantwoordelijkheid niet uit de weg gaan en dat moeten we dus als gehele gemeenteraad aanpakken.

Ten slotte zou ik graag iedereen in de gemeenteraad wat meer verdraagzaamheid, wat meer begrip voor elkaar toewensen. Dat mensen weer normaal met elkaar over straat kunnen gaan, geen angst te hoeven hebben. Laat iedereen, met respect voor elkaars opvattingen – en met nadruk voorzover deze binnen ONZE wet- en regelgeving vallen – een plek in onze samenleving vinden.

De motie: ‘Verbinding in het heden door kennis van het verleden’ is bijna unaniem aangenomen! (op 1 stem na) afgelopen maandag tijdens de behandeling van de begroting afgelopen gemeenteraad.

Tóch dertig kilometer per uur op de Kanaalkade | Noordhollands Dagblad

“Ook coalitiepartij SPA twijfelt even. De automobilist heeft te weinig zicht op de Kanaalkade om door te rijden. Dat komt door een hinderlijke plantenbak langs de Kanaalkade, zegt Sasja Spek. Wethouder Christiaan Peetoom zegt toe dat de plantenbak verplaatst wordt.”

Op dit moment mag je 50km op de Kanaalkade. In de praktijk lukt dit niet want er zijn op korte afstand stoplichten en zebrapaden. Voor de bus, die een aparte busbaan heeft, is het al mogelijk om makkelijker door te kunnen rijden om zo de aanrijtijden te kunnen halen.

De stedelijke mobiliteitsvisie Alkmaar 2020- 2040 is afgelopen maandag in de raadsvergadering aangenomen.

Voor de SeniorenPartij Alkmaar is het van belang dat maatwerk het uitgangspunt is voor mobiliteitsbeleid. En dat betekent dat de onderverdeling in ABC gebieden een kwalitatieve versterking is.

Een punt van aandacht: de binnenstad – onze huiskamer. Er zijn vele voorzieningen in de binnenstad maar die moeten wel bereikbaar zijn en blijven. Om de kwaliteiten van de stad economisch goed te benutten is bereikbaarheid van groot belang.

En oppassen voor verdere verschraling van het openbaar vervoer om te voorkomen dat de mindervaliden, de slecht ter been zijnde en senior niet meer dichtbij het centrum kunnen komen. We moeten aandacht blijven houden voor de bereikbaarheidscomfort van deze groepen.

Het participatietraject en de analyse vinden wij voortreffelijk gedaan!


De afgelopen jaren werden de discussies met betrekking tot de GGD gekenmerkt door financiële problemen. Onze fractie heeft de afgelopen jaren voortdurend gepleit voor een strenge bestuurlijke aanpak. 

Bij de start van het huidige college kwam de portefeuille GGD onder de bestuurlijke verantwoordelijkheid van wethouder Arie Epskamp te liggen. Bij de behandeling van de GGD cijfers afgelopen week kon hij een positieve begroting leveren en een grotere bijdrage aan de algemene reserve. Hiermee wordt voor het jaar 2025 voorkomen dat er opnieuw een vraag bij de gemeente Alkmaar komt tot extra financiële ondersteuning salarisontwikkeling.

De raadscommissie Sociaal ondersteunde unaniem het raadsvoorstel van de wethouder en gaat in de komende raadsvergadering, zonder discussie, unaniem akkoord.  

En dat na jarenlang gedoe!

subsidieregeling voor witgoed Alkmaar

Subsidieregeling voor witgoed

Een deel van onze mensen heeft te maken met armoede. Daar moet aandacht voor zijn. De beste aanpak is een betaalde baan, maar waar mensen niet in staat zijn om werk te vinden moet de gemeente een vangnet bieden. Er zijn vele goede regelingen die ondersteuning bieden. De SeniorenPartij Alkmaar (SPA) ondersteunt een ruimhartig armoede- en minimabeleid. Daarom hebben wij van harte ingestemd met het raadsvoorstel verhogen van het subsidieplafond voor de witgoedregeling. Hiermee bereiken we ruim 1950 huishoudens die toegang krijgen tot energiezuinig witgoed. Goed voor je portemonnee én het milieu.

Met een energiezuinige koelkast kun je aanzienlijk besparen op je stroomkosten. De exacte besparing hangt af van het type koelkast, het gebruik en de actuele energieprijzen. Door te kiezen voor een energiezuinige koelkast kun je niet alleen je portemonnee, maar ook het milieu een handje helpen! 🌿💡Een energiezuinige wasmachine kan je jaarlijks ook een aardige besparing opleveren. Het loont dus zeker om een zuinige wasmachine te kopen! 🌿💧

Een subsidieregeling voor witgoed stelt ook lage inkomens in staat om toegang te krijgen tot essentiële huishoudelijke apparaten zoals koelkasten, wasmachines en vaatwassers. Dit draagt ​​bij aan een betere levenskwaliteit en comfort in huis.

Nieuwere witgoedapparaten zijn vaak energiezuiniger dan oudere modellen, wat resulteert in lagere energierekeningen voor huishoudens. Door het verstrekken van subsidies kunnen lage inkomens gezondere en milieuvriendelijkere keuzes maken voor hun huishouden.

Het kan helpen bij het verminderen van armoede en sociale ongelijkheid door lage inkomensgezinnen te helpen bij het aanschaffen van duurzame en kwalitatief hoogwaardige apparaten. Dit kan hen helpen om hun levensstandaard te verbeteren en hen in staat stellen om beter om te gaan met financiële uitdagingen en kan lage inkomensgezinnen helpen om duurzame en hoogwaardige apparaten aan te schaffen, die langer meegaan en minder onderhoud vergen. Hierdoor kunnen huishoudens geld besparen op de lange termijn en hun financiële stabiliteit vergroten.

Door lage inkomensgezinnen te ondersteunen bij de aanschaf van witgoed, kan de overheid bijdragen aan een meer inclusieve samenleving waarin alle burgers gelijke toegang hebben tot essentiële voorzieningen. Dit kan op zijn beurt leiden tot een meer rechtvaardige en duurzame samenleving.

Op 6 juni 2024 is de Europees Parlementsverkiezing. In Alkmaar kunt u dan ook stemmen vóór of tegen een algemeen vuurwerkverbod. Hiervoor heeft de gemeenteraad een referendum uitgeschreven.

‘Een referendum is een ‘volksstemming’. Inwoners van Alkmaar die stemgerechtigd zijn mogen zich uitspreken over een bepaald politiek onderwerp. In dit geval: een algemeen vuurwerkverbod. Je kunt hier alleen ja of nee op stemmen. Hiermee wil de gemeenteraad de burgers meer betrekken bij de politiek.’

In het coalitieakkoord Vertrouwen in Alkmaar – Verschil mag er zijn staat opgenomen dat we een referendum organiseren in 2024 tijdens de Europese Verkiezingen over in ieder geval het onderwerp ‘vuurwerk’. De uitkomst is voor ons bindend.

Raadzaal-stadhuis-Alkmaar

De raadsfractie van de SeniorenPartij Alkmaar bestaat uit 2 raadsleden. Voor goede uitoefening van hun taken hebben zij praktische en inhoudelijke ondersteuning nodig van commissieleden. In Alkmaar mag elke fractie 3 commissieleden voordragen voor benoeming. Zij hebben zitting in één van de raadscommissies en voeren namens de fractie het woord en brengen advies uit. Elke maand komt de raadscommissie bijeen.

Commissieleden ontvangen een vergoeding voor het bijwonen van de commissievergaderingen ad. 151,20 euro (prijspeil 1 januari 2024) De hoogte van de vergoedingen wordt elk jaar per 1 januari aangepast.

Commissielid voor de SeniorenPartij Alkmaar houdt in:

  • Je hebt interesse voor de gemeentelijke politiek met een positieve blik gericht op Senioren;
  • vertegenwoordigt de fractie tijdens de commissievergaderingen;
  • je beschikt over goede mondelinge en schriftelijke vaardigheden;
  • je bent woonachtig in Alkmaar en je bent of wilt lid worden van de SeniorenPartij Alkmaar;
  • je bent op maandagavond beschikbaar voor het fractieoverleg tussen 19.30 – 21.00 uur;
  • en bereid om tussen de 6-8 uur per week aan organisatorische en/of administratieve zaken op te pakken.

Wat we van jou verwachten:

  • Ondersteuning van de raadsfractie van de SeniorenPartij Alkmaar op het gebied van het raadswerk;
  • deelnemen aan commissievergaderingen (commissie Sociaal, commissie Bestuur en Middelen en/of commissie Ruimte);
  • zoveel mogelijk de wekelijkse fractievergaderingen bijwonen;
  • contacten onderhouden met organisaties, kiezers en het bezoeken van de voor de fractie belangrijke bijeenkomsten;
  • de fractie ondersteunen met organisatorische en/of administratieve zaken.

Wat bieden wij:

  • Een omgeving waarin je mening gewaardeerd wordt;
  • mogelijkheden om je verder te ontwikkelen in de gemeente politiek;
  • een vergoeding voor het aanwezig zijn bij een commissievergadering;
  • een device met SIM-kaart;
  • actief invloed kunnen hebben op de gemeentepolitiek.

Na een inwerkperiode kunnen de werkzaamheden uitgebreid worden tot meer actieve politiek inhoudelijke input. Denk hierbij aan het opstellen van technische/politieke vragen, het meeschrijven aan moties, bijeenkomsten organiseren of je meer richten op PR en communicatie.

Heb je na het lezen ook zin gekregen om aan de slag te gaan als commissielid of wil je meer weten over de werkzaamheden of denk je op een andere manier onze fractie te kunnen ondersteunen?

Neem dan contact op met onze fractievoorzitter Sasja Spek op 06-29 43 01 24 of mail naar sasja@spa-alkmaar.nl

Het voormalig belastingkantoor aan de Robonsbosweg in Alkmaar

Donderdag 18 april was een historisch moment in de raad van Alkmaar. Er stonden belangrijke stukken op de agenda. En deze stukken zijn allemaal aangenomen.

Raadsvoorstel ingebruikname Robonsbosweg

De SeniorenPartij Alkmaar is blij dat, zoals afgesproken in het coalitieakkoord, de Robonsbosweg ingezet wordt als opvanglocatie voor maximaal 150 asielzoekers, tijdelijke huisvesting aan maximaal 150 Alkmaarse statushouders en 150 Alkmaarse spoedzoekers. Dit getuigt van een empathische en verantwoordelijke oplossing voor de maatschappelijke opgave waar we voor staan.

“Verantwoordelijkheid nemen voor mensen in nood maar ook oog houden voor de Alkmaarse spoedzoeker. Het is moeilijk om deze heel verschillende belangen te helpen maar wij als SeniorenPartij Alkmaar blijven ons inzetten voor humanitaire opvang voor slachtoffers van oorlog en geweld en voldoende woningen voor onze Alkmaarse woningzoekenden.”

De belangen van de lokale gemeenschap zijn zorgvuldig meegewogen door het ingezette informatie- en participatietraject.

Daarnaast wordt het toekomstig wonen voor Alkmaarders na 2030 mogelijk gemaakt waardoor deze locatie een duurzame bestemming krijgt.

Heel wat partijen hebben met dit voorstel moeten geven en nemen. Maar we zijn trots dat het aangenomen is. Een historisch moment! Waar eerder twee colleges over zijn gevallen gaat er nu echt een goede opvanglocatie komen.

Vaststelling beleidskader kleine windturbines

De SeniorenPartij Alkmaar vindt goede beleidskaders bij de aanvraag van kleine windturbines belangrijk. Ze bieden duidelijke richtlijnen en procedures voor het aanvragen en plaatsen van kleine windturbines. Zowel aanvragers als beleidsmakers weten wat er verwacht wordt.

Hierdoor kunnen aanvragen sneller en efficiënter worden afgehandeld, wat tijd en geld kan besparen.

Ook kunnen er zo eisen gesteld worden aan de kwaliteit en veiligheid van kleine windturbines.

Er zijn nu ook richtlijnen voor de plaatsing. Bijvoorbeeld met betrekking tot afstanden tot woningen, beschermde natuur- of cultuurgebieden en andere gevoelige locaties.

Duurzame energieproductie wordt bevorderd en agrariërs kunnen zo een bijdrage leveren aan het verduurzamen van de eigen onderneming.

Het participatieproces is goed doorlopen en er wordt rekening gehouden met de inpassing in het polderlandschap.

Raadsvoorstel toekomstscenario Hoornse Vaart

De SeniorenPartij Alkmaar kiest voor nieuwbouw als meest kansrijke oplossing voor het sportcomplex de Hoornse Vaart. De huidige locatie is goed bereikbaar voor zowel auto’s, fietsers als openbaar vervoer.

Een goed plan voor exploitatie en onderhoud is essentieel. Toekomstbestendig bouwen, aanpassingen moeten wel mogelijk blijven binnen redelijke kosten.

Géén achterstallig onderhoud meer, beheersing van de kosten en zorgen voor een schoon, veilig en aantrekkelijk zwembad.

Dat is goed voor de sociale cohesie, recreatie en ontspanning, toerisme en economie van onze gemeente. Zwemmen is een activiteit die weinig belastend is voor de gewrichten en spieren.

Voor zwangeren, baby’s, kinderen, tieners, topsporters, recreanten én Senioren. Kortom: zwemmen is goed van jong tot oud.

Ook zijn wij voor een onderzoek om het buitenzwembad te vergroten. Nog meer plezier voor de Alkmaarders! en wie weet nog een extra spectaculaire attractie erbij.

Laat het mooie weer maar komen!

Een belangrijk onderwerp vandaar dat we de brugontwikkeling ook in het coalitieakkoord hebben opgenomen.

Om aan de Alkmaarse woonbehoefte te kunnen voldoen moeten er enorm veel huizen worden gebouwd. De ontwikkeling rond het bedrijventerrein Oudorp is zo’n gebied waar een bouwontwikkeling kan plaatsvinden maar daarnaast zijn er ook nog bedrijven die een plek moeten vinden hetzij in de nieuwe wijk Oudorp hetzij elders. Een mooi gemengd woon – en werkmilieu eist van ons bestuurders dat we alle voor en tegens afwegen. Het is daarbij van belang om ook te leren van het verleden. De ontwikkeling van de Vroonermeer 1e fase leerde ons dat de ingezette beperking van het autoverkeer, dus minder parkeerplekken niet haalbaar bleek.

De ontwikkeling van bedrijventerrein Oudorp naar een woon- en werkmilieu vraagt ook om belangrijke keuzes. In de planontwikkeling is ook voorzien in parkeergarages en plekken. Dat is ook logisch bij een bebouwingsdichtheid van een fiks aantal woningen. 2000-2500

Al die nieuwe bewoners gaan ook naar het werk en u weet dat veel van onze inwoners buiten Alkmaar werken. Vele zijn aangewezen op de auto omdat de verbindingen met het Openbaar Vervoer niet optimaal zijn, de reistijden te lang etc. Die uitgaande pendel (70%) moet gefaciliteerd worden. Je kan de kop in het zand steken en aannemen dat daar de fiets het belangrijkste vervoermiddel zal zijn maar dat kan natuurlijk niet. Ik heb al geschetst dat vele mensen het werk buiten Alkmaar hebben en dan is de fiets geen oplossing.

Moeten we dan inzetten op alleen maar de autobrug?

In ons coalitieprogramma hebben we niet voor niets opgenomen dat de op te stellen mobiliteitsvisie moet kijken naar alle modaliteiten zonder prioritering. Wel dat door middel van maatwerk op bepaalde plekken de fietsers en voetgangers meer aandacht wordt gegeven.

In diezelfde mobiliteitsvisie nemen we een besluit over de Bestevaerbrug. In het belang van de woningbouwontwikkeling staat opgenomen dat we twee mogelijkheden onderzoeken, de variant van een fietsstraatweg, waar de auto te gast is, en de variant met een volwaardige autoverbinding.

Een zo’n grote ontwikkelwijk als Oudorpbedrijventerrein niet van adequate ontsluiting te voorzien met alle verstoring van doorstroming is een politiek waar wij als SeniorenPartij Alkmaar niet van zijn. Sommigen zeggen dat met het realiseren van een gecombineerde brug b.v. alles moet wijken voor de auto en dat het grote consequenties heeft voor veiligheid, gezondheid en woongenot. Wij wijzen er nogmaals op dat het autoverkeer, gelet op de werkplekken buiten onze gemeente, in de toekomst zeker niet zal afnemen. Wat te denken van het effect op de gezondheid en het woongenot bij toenemende stagnerende uitgaande autoverkeer omdat er geen goede ontsluiting is? (filevorming en uitstoot)

Belangrijk is om dit nu eens goed uit te zoeken. Zodat daarna een goed besluit genomen kan worden. Wat betekent dit nou deze twee varianten. Niet al stemming maken voordat er iets ligt.

Een goed woon – en werkmilieu is gebaat bij de oplossingsrichting zoals genoemd in ons coalitieakkoord.